איך מסתובב גלגל ההיסטוריה, נופש בנגאסקי, חופשה בטרבלינקה

 

אני מסתובב לי בקניון ראשי בסדני ואיני מאמין למראה עיני, שלט דיגיטלי מבהיק מפרסם חבילות נופש לאי נורפולק, מים צלולים, קו אופק נקי, זה נראה כמו אחת מאותם איים קטנים של גן עדן. השלט לא בדיוק מעניין אף אחד יש כמוהו עשרות בכל קניון. כאשר אני עוצר לרגע לצלם את השלט העוברים ושבים מביטים בי בחצי עניין חצי תימהון, נראה לי שאני האדם היחיד באזור שער לצחוק ההיסטוריה ולסרקזים של השלט הזה.

האי נורפולק נמצא כ 2,500 קילומטרים (או כחודש הפלגה במפרשית) מזרחית לאוסטרליה, אי שם במחצית הדרך שבין אוסטרליה לאיי פיג'י. הוא יושב לראשונה בשנת 1815 כמושבת אסירים שהוקמה לצורך שני דברים. הראשון והרשמי היה ניצול משאבי הטבע של האי שהיו בעיקר עצי אורן גבוהים שהיו מי שחשבו באדמירליות הבריטית שיתאימו לשמש כתרנים לאוניות  והתבררו לבסוף כחסרי כל שימוש פרקטי בתעשייה הימית. והשני – הלא רשמי אך מתוכנן לפרטים מראש- לשמש כגהנום עלי אדמות, כמקום שדי יהיה באיזכור שמו כדי לזרוע פחד וציות בליבו של הקשוח שבאסירים שהגיעו למושבה סדני.

במשך החצי הראשון של המאה ה19, הגלייה לאי פרושה היה כמעט בודאות גזר דין מוות. בימים שבהם היה אי ההגלייה הזה פעיל הוא היה פסגת האכזריות האנושית, כבוד מפוקפק שנלקח ממנו רק כאשר הקימו הבריטים בסוף המאה ה 19 את מחנות הריכוז הראשונים בדרום אפריקה בימי מלחמת הבורים, פסגות האכזריות הללו נשכחו במהלך ההסטוריה אל מול האכזריות הנאצית בימי מלחמת העולם השניה אך בתחילת המאה העשרים איזכור שמם ברחבי האמפריה הבריטים עורר פחד, שירים נכתבו על האי והבודדים ששרדו אותו נחשבו כגיבורים.

מרבית האסירים שהגיעו לאי לא שרדו אותו, ידוע לנו על מה שהתרחש שם מכתביו של רופא צעיר שהוצב במקום לכמה חודשים ותיאר את הדרך העיקרית דבה יצאו אסירים חיים מהאי. הסיפור המעורר צמרמורת מאפשר לנו להבין במעט את מה שהתרחש שם.

על פי כתביו של אותו רופא- המושל באי שהיה 'כל יכול' עקב הבידוד וחוסר התקשורת, שהיה בסמכותו להטיל עונשי מאסר ובידוד ארוכים או עשרות מלקות שהחזק שבגברים היה מתמוטט ומת אחריהן – לא הוכרז בבירוקרטיה כ'מושל כללי'. עובדה זו בתוך סך ההוראות הבריטיות שנאכפו בקפידה, מנעה ממנו לשפוט אסירים שביצעו פשעים חמורים שדינם מוות כגון רצח של אסיר אחר. אסירים כאלו היו מובלים חזרה ליבשת האוסטרלית למושבה סדני למשפט בפני המושל הכללי שם (ובמרבית המקרים מוצאים שם להורג). התנאים באי נורפולק היו כה קשים עד כי קבוצות האסירים היו מטילות גורל שהיה קובע רוצח ונרצח. מי שעלה בגורל כרוצח היה הורג את זה שעלה בגורל כקורבן. הרוצח היה מובל למשפט בסדני ומרבית האסירים האחרים בקבוצה היו מובלים גם כן כעדים. סביר להניח כי הרוצח יוצא להורג והעדים יחזרו לאחר המשפט לשארית עונשם באי, אולם המסע (כמה שבועות לכל כיוון) המאסר בסדני, המשפט ועוד סיפקו הזדמנויות למילוט או שמחסור מקומי באסירים עובדים יגרום להשארתם בסדני למספר חודשים בהם הכל יכול לקרות. רק התקווה לצאת מהאי למספר שבועות הייתה שווה את הסיכון שבהטלת גורל שהוא למעשה סוג של רולטה רוסית שבה הבירוקרטיה הבריטית היא האקדח.

והיום משמש האי כאתר נופש תיירותי שאוסטרלים משלמים במיטב כספם כדי להגיע אליו. צחוק ההסטוריה.

השארת תגובה