יום הולדת שמח אוסטרליה, את בת 110 בערך… כלומר תלוי איך סופרים

           

יום הולדת שמח אוסטרליה, את בת 110 בערך… כלומר תלוי איך סופרים. אתמול 26 בינואר חל "יום אוסטרליה" (Australia Day) שהוא היום הלאומי של אוסטרליה. יום זה נקבע על פי תאריך הגעת המשט הראשון של אוניות האסירים מבריטניה לאוסטרליה בשנת 1788 והחלת הריבונות הבריטית באזור שהוא העיר סדני כיום.

במהלך 113 השנים הבאות עד 1901 הייתה היבשת האוסטרלית חלק מהאימפריה הבריטית ובשנת 1901 החליטו המושבות להיפרד מבריטניה ולהקים מדינה עצמאית תחת חבר העמים הבריטי. היו עוד כמה תחנות בקביעת הריבונות האוסטרלית כריבונות עצמאית כגון מטבע (הדולר האוסטרלי עבר כמה גלגולים עד התנתקות סופית מהמטבע הבריטי בשנת 1967) וניתוק האזרחות האוסטרלית מזו הבריטית (1987). כיום באופן רשמי ראש המדינה היא עדיין המלכה הבריטית באמצעות מושל כללי אולם מדובר בתפקיד טקסי בלבד (משהו כמו נשיא אצלנו).

גם השם אוסטרליה אינו מרמז על זכות אוטנטית או ייחוד היסטורי שמימנו אפשר להתחיל לספור שנים, פירושו פשוט – 'היבשת האמורה להתגלות' שם שניתן לאוסטרליה במהלך המאה ה17 עוד לפני שהתגלתה וזאת על סמך ההנחה כי קיימת באזור יבשת גדולה (הנחה שהתבססה על תיאוריות פיסיקאליות וגיאוגרפיות הנחשבות היום שגויות – אך אוסטרליה אכן קיימת).

אז בת כמה אוסטרליה? על פי התושבים האבוריג'ינים בערך בת 30,000, על פי הספירה הקולוניאליסטית 223, על פי האוסטרלים 110, על פי הכלכלנים 44 ועל פי הבריטים 24.  ואנחנו חשבנו שהפילפולים של רבי אליעזר בהגדה של פסח קצת מוגזמים…

3 תגובות

  1. יעל הגב

    אני חשבתי שהשם אוסטרליה קשור לזה שהיא מזרחית לבריטניה….

    • udigonen הגב

      הי יעל, תודה על ההבהרה. בכל אופן על פי הערך אוסטרליה בויקיפדיה תחת הפרק של אטמולוגיה משמעות השם 'היבשת הדרומית הבלתי ידועה'. אשמח לשמוע על מידע אחר.

  2. ימי הולדת הגב

    מזל טוווב! אומנם זה לא מוסקבה שהיה לה 800 מלפני 20 שנה אבל זה גם לא ישראל שיש לה רק 63 שנים לקיומה! כמה שיותר מדינה וותיקה ככה היא גם מפותחת וחזקה יותר מבחינה התרבותית ועוד!

השארת תגובה