חוק הספרים החדש? זה לא רשתות השיווק – זו הטכנולוגיה!

למי שחשב שרק אצלנו יש זילות במחירי הספרים ובשכר הסופרים, ערמות ספרים בסופר-מרקט בסדני אוסטרליה. "שלוש בעשר" אצלנו "שלושה ספרים בעשרה דולרים" אצלם.

הבעיה היא לא המרווח של הרשתות או חוק חדש שכמו כל התערבות ממשלתית מלאכותית במחירים יצור הטיות ומרוויחים ומפסידים חדשים. הבעייה או יותר נכון הגורם הוא הטכנולוגיה.
אנו נמצאים בסוף תקופת הדפוס, זהו ההיבהוב האחרון של טכנולוגית הנייר. הגידו שלום לדפוס – יחי המלך החדש: קורא הספרים הדגיטאלי.
הסיבה למבצעים המטורפים והמחירים הנמוכים היא שספרים במלאי  שלא ימכרו בשנים הקרובות כבר לא ימכרו לעולם, ההוצאות יודעות זאת וגם אנו הצרכנים יודעים זאת. בעולם החדש מבנה הכוחות משתנה. אנו נוריד את הספר לקורא האישי שלנו לאחר שקנינו אותו בשקלים בודדים באתר. איזה אתר אתם שואלים? אולי האתר של הסופר ונותר בכלל  על פערי התיווןך של הרשתות? אולי באתרים של ארגונים ללא מטרות רווח לקידום הספרות בישראל? אולי כן דוקא כן מאתרי רשתות השיוק? איני יודע. האם זה טוב לקידום התרבות והספרות? אינני יודע. אבל דבר אחד אני דוקא בטוח, זה יקרה מהר מאד והדיון על חוק הספרים אינו רלונטי.

2 תגובות

  1. זוהר הגב

    מעניין לראות איך יתפתח שוק הספרים הדיגיטליים בשנים הקרובות. אני מאמין שהספר המודפס עוד לא אמר את המילה האחרונה, כי עדיין החוויה של החזקת הספר ביד, דפדוף בדפים, ריח של ספר חדש וכו' היא חוויה שהרבה קוראים לא יוותרו עליה בקלות.

  2. udigonen הגב

    אכן זוהר אין תחליף להחזקת ספר ביד- זה מה שאנו רגילים. אבל אנשים משנים הרגלים (זה לוקח קצת זמן ומחירי הספרים בקוראים הדגיטליים יעזרו מאד לשינוי ההרגלים הללו). לפני חודשים ספורים כמעט ופשט את הרגל שבועון החדשות ניוזויק. המהפכה הגיעה לעיתונות ורובנו כבר לא כל כך קונים עיתונים ואנו צורכים את החדשות באמצעות אתרים, פידים וכו. לתחום הספרים זה אולי יקח קצת יותר זמן, גם עקב בעיות טכנולוגיות של תמיכה בעברית וזמינות כותרים בעיברית בגרסה דגיטלית. אבל זה כאן.

השארת תגובה