חדשות כלכליות מהאיחוד האירופי

חדשות כלכליות מהאיחוד האירופי ותודה לרוני בריזון, ציר כלכלי ופיננסי, המשלחת לאיחוד האירופי, בריסל Eco.fin@brussels.mfa.gov.il

1. חזרה קדורנית.
מוסדות האיחוד שבים לעבודה לאחר חופשת הקיץ. האוירה אפורה, המנהיגות מסוכסכת, המדיניות איננה ברורה, יש חששות מהתעוררות המשבר הכלכלי במקום ובעיתוי לא צפויים (הכמעט-קטסטרופה היוונית נחרטה היטב בתודעה)  ויש מאבקי כח נמשכים ומעייפים בין הפרלמנט האירופי והנציבות. בלגיה היא הנשיאה התורנית של מועצת אירופה ומנהיגותה, איך נאמר בעדינות, היא עמומה …
 
2. בשביל מה צריך אתכם?
אחד הנושאים המדאיגים את מנהיגי האיחוד היא הירידה המתמשכת במספרם של אזרחי אירופה התומכים בעצם קיומו של האיחוד. ירידה בתמיכה הציבורית  משמיטה את הבסיס הרעיוני שעליו הוקם האיחוד ויש לה, כמובן, גם השלכות פוליטיות. האיחוד מקיים מעקב מיוחד ( ה"יורוברומטר") על התמיכה הציבורית בו ע"י מערך של סקרי דעת קהל במדינות החברות. http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb73/eb73_first_en.pdf
 
 3. התפתלויות של מדיניות חדשה.
האיחוד מתקשה לקבוע מדיניות כלכלית חדשה שתתקבל על דעתם של  כל הגורמים המשתתפים (ממשלות, בנקים, רגולטורים, שוק ההון וכיוצ"ב). יש חשש שמה שיתקבל, בסופו של דבר, תהיה פשרה שתספק את הפוליטיקאים והפקידות אבל תחסר "שיניים" אמיתיות. התהליך ממושך ומסובך ונראה בערך כך:
 
א.      הנציבות מנסחת כללי מדיניות כלכלית חדשה וקשוחה  (ראה "סמסטר אירופי" בהמשך):
http://www.euractiv.com/en/euro/brussels-tables-new-economic-governance-plans-news-495775
 
ב.      מרקל וסרקוזי מסכימים שהמדיניות החדשה לא צריכה להיות  "קשוחה מדי" …
http://www.euractiv.com/en/future-eu/merkel-sarkozy-eye-watered-down-economic-governance-news-495213
 
ג.       הבנק המרכזי של אירופה חושב שהמדיניות לא קשוחה מספיק, וצריך לשנות את חוקת האיחוד.
http://www.euractiv.com/en/euro/ecb-backs-treaty-change-eus-economic-government-news-496016
 
ד.      התוכנית החדשה גוזרת גם גזרות חדשות על הבנקים (כדי שלא יקחו סיכונים) תוך תביעה בלתי מתפשרת שמערכת הבנקאות תרחיב את מסגרות האשראי (כדי שכן יקחו סיכונים). כמו כן מוצע להטיל על הבנקים היטל מיוחד ולמסות חלק מן הפעולות הבנקאיות. הבנקים מגיבים בהתאם:
http://www.euractiv.com/en/euro/hungary-s-banks-reeling-after-government-tax-news-496045
 
ה.      וכאשר חלקים מן התכנית החדשה מובאים, סוף סוף, לאישור מועצת שרי השוק – הם נדחים …
http://www.actmedia.eu/2010/09/13/top+story/ministers+reject+eu+bank+rescue+plan++/29468
 
4. מה זה "הסמסטר האירופי" ?
אחד המרכיבים המרכזיים במדיניות הכלכלית החדשה של האיחוד. מטרתו העיקרית לאפשר לאיחוד מעורבות והשפעה על התקציבים השנתיים של המדינות החברות בזמן עיצובם (ולא לאחר מעשה). אחד הלקחים הסמויים ממשבר יוון היה שאי אפשר לסמוך על אמינותם של הנתונים המדווחים מן המדינות החברות ויש לקיים מעורבות גדולה בהרבה (של מוסדות האיחוד) בתהליך העיצוב של תקציבים לאומיים. על כן, משנת 2011 מתכנן האיחוד האירופי להיות מעורב בתהליך בניית התקציב של כל אחת מן המדינות החברות. נקבע כי התהליך יתחיל כל שנה בחודש מרץ ויסתיים בחודש אוגוסט כדי לאפשר לממשלות הלאומיות להשלים את החקיקה הנדרשת לקראת שנת התקציב הבאה. נקבעו גם לוחות זמנים פנימיים במסגרות אלה. רק דבר אחד לא נקבע עדיין: מה יקרה אם ממשלה לאומית תסרב לקבל את ההחלטות של האיחוד לגבי תקציבה הלאומי.    
http://www.consilium.europa.eu/showFocus.aspx?id=1&focusid=504&lang=en
 
5. ובינתיים, בשטח:
הכלכלה האירופית נמצאת עדיין במצב של עליה בתוצר (בערך אחוז אחד ברבעון שני לעומת ראשון של 2010) אבל עם נטייה מדאיגה של צמצום העליה. בדו"ח הביניים הכלכלי, שפורסם כאן לפני יומיים, מתואר המצב הכלכלי של מדינות הא"א כ "אי וודאות גבוהה אבל עם סיכונים מאוזנים היטב" (?).
http://ec.europa.eu/economy_finance/articles/pdf/2010-09-13-interim_forecast_en.pdf
 
6. בשעה טובה – 500,000,000 .
אוכלוסיית האיחוד האירופי, תושבים ואזרחים, עברה את מחצית המיליארד. בשנה האחרונה נוספו במדינות האיחוד 1.4 מיליון נפש, מתוכם 900,000 מהגרים.
http://www.euractiv.com/en/socialeurope/immigration-pushes-eu-population-above-500-million-news-496717
 
7. Europe’sWorld   –  מגזין חדש לענייני אירופה
שונה ממאות המגזינים הקיימים בכך שהוא מביא ניירות עבודה וניירות עמדה של מכוני מחקר וקבוצות חשיבה מכל מדינות אירופה. שווה מבט.
http://www.europesworld.org/NewEnglish/International/tabid/765/Default.aspx
 
8. שחיתות קלאסית
אחרי המשבר ביוון החלו גופים שונים לבדוק, לבקשת מוסדות האיחוד, רכיבים שונים של הכלכלה היוונית. בין היתר נתבקש גוף בינלאומי לחקר השחיתות לבדוק את הנושא ביוון. התוצאות הוצגו בפני הפרלמנט האירופי.
לפי הדווח היקף השוחד המשולם ע"י אזרחי יוון לגופים ממשלתיים, ציבוריים ופרטיים הוא 800,000,000 יורו בשנה.
כמסר של נחמה הודיעו הבודקים כי בדקו רק את נושא השוחד. "אילו היינו בודקים גם את המעילות בכספי הציבור ואת הונאות המס היה המספר גדול בהרבה" …
http://euobserver.com/9/30398

השארת תגובה