ניתוח מודל SWOT לענף הכרייה

סקטור הכרייה הוא הקטר המוביל את היצוא האוסטרלי, מדובר על סקטור המהווה רק כ 5% מהתל"ג האוסטרלי אך תרומתו לאוסטרליה עולה בהרבה מעבר לאחוזים בודדים אלו. הסקטור מהווה כמעט חצי מהיצוא האוסטרלי כמו גם תמלוגים משמעותיים לקופת המדינה, מעסיק מרכזי באזורי הספר המרוחקים ומהווה את התחום המוביל והמטמיעה של מערכות טכנולוגיות מתקדמות.

לאחרונה התפרסם בעיתונות האוסטרלית ראיון עם מר Marius Kloppers מנכל חברת הכרייה הגדולה בעולם BHP billiton , הראיון שהתנהל על פי קווי מודל SWOT המוכר לנו משנה אל"ף של בית הספר למינהל עסקים מהווה הזדמנות טובה לקבל שיעור בסיסי בתעשייה עצומה זו שכמעט ואינה קיימת בישראל.

מה הן החוזקות של ענף הכרייה:

  1. פיזור סיכונים גיאוגרפי, המדינות שונות ביבשות שונות, בעונות שונות, באזורי זמן שונים וכו.
  2. פיזור סיכונים במוצר, מוצרים שונים כגון מתכות (ברזל, חמרן, ניקל) מינרלים אל מתכתיים, אנרגיה (פחם, נפט, גז, אורניום) וכו.
  3. ביקושים גבוהים ויציבים פחות או יותר (קשיחות ביקוש גבוהה)
  4. קשר חזק לצמיחה הסינית

מה החולשות של הענף:

  1. רגישות גבוהה לנושא הריבונות, אף חברת כרייה אינה בעלים של המחצבים אלה פועלת בזיכיון.
  2. חוסר יציבות עולמי, המשבר העולמי טרם הסתיים.

מה ההזדמנויות:

  1. סין
  2. סין
  3. סין כבר אמרנו?

איומים:

  1. תחרות גבוהה בין שחקנים
  2. כניסה של שחקנים ממשלתיים
  3. רגולציה: א. סביבתית ב.  ריבונות: חוסר ודאות פוליטית ג. עסקית: הגבלים עסקיים ומיסוי

מה יש לי להגיד על זה? קודם כל שימו לב כי הממשלה (באמצעות הרגולציה או "ריבונות") מופיעה הן כאיום והן כחולשה – תמיד בצד השלילי של המשוואה. יש כאן הקשר אוסטרלי מקומי, ממשלתו של קווין ראד הצהירה על כוונתה להטיל מס על תאגידי הכרייה האוסטרלים. ההחלטה הטילה את המערכת הפוליטית האוסטרלית ללסחרור שהחל בהדחתו של ראד, המשיך בבחירות שהסתיימו ללא הכרעה ומעצימים את מפלגות לשון המאזניים הקטנות, סחרור שעוד לא הסתיים אבל דבר אחד בטוח. הפוליטיקאים האוסטרליים למדו את הלקח ומס כרייה במתכונתו המקורית לא יהיה כאן.

במהלכו של הדיון הציבורי על מס הכרייה התבטא בכיר בענף כי (בתרגום פחות או יותר חופשי) "…חברות הכרייה האוסטרליות פועלות במקומות הנידחים בעולם, בסביבות פוליטיות מאד לא יציבות, אולם הסיכון הריבוני הגדול ביותר לחברות הכרייה האוסטרליות הוא ממשלת אוסטרליה…". אגב עבור הציבור האוסטרלי האנין משהו, השוואת אוסטרליה המתקדמת לנידחות שבמדינות אפריקה זה גובל בחילול הקודש, אבל זה כבר היבט תרבותי סוציולוגי של הנושא.

כל עוד סין ממשיכה לצמוח העתיד יהיה ורוד לענקיות הכרייה האוסטרליות.

השארת תגובה