דן אנד ברדסטריט: סין תהפוך לכלכלה הגדולה בעולם תוך עשור

מאמר שהתפרסם על ידי סוכנות המידע הכלכלי D&B (אתר החברה)

קצב הצמיחה של כלכלת סין יעמוד בשנים הקרובות על קצב של כ-7%-9% בשנה ויוביל להכפלת גודלה תוך עשר שנים; התנאים בדרך להפיכתה של סין לכלכלה הגדולה בעולם הם המשך סטגנציה בארה"ב והתחזקות של היואן מול הדולר האמריקני

הביקוש הסיני מעצב מחדש את הסחר העולמי, ומשחק תפקיד מכריע בשאלה אלו כלכלות יצמחו או יכנסו לסטגנציה במהלך העשור הקרוב, כך מעריכים כלכלני מחלקת הקאנטרי ריסק בדן אנד ברדסטריט בסקירה על שינויי הכוחות בסחר החוץ העולמי. ברבעון הראשון של 2010 ייבאה סין סחורה בשווי של 341.8 מילארד דולר לא רחוק מהיבוא האמריקאי שעמד על שיעור של 427.6 מיליארד דולר באותה התקופה, וההערכות בדן אנד ברדסטריט כי קצב הצמיחה של כלכלת סין יעמוד בשנים הקרובות על קצב של כ-7%-9% בשנה. ההשלכה הבלתי נמנעת של קצב צמיחה כזה מעריכים כלכלני המחלקה הוא הכפלת גודלה של כלכלת סין תוך עשור והפיכתה לכלכלה הגדולה בעולם כשהיא מקדימה בגודלה את ארה"ב.

בתחילת שנות ה -2000, החלה סין להשקיע ולהרחיב את קשרי המסחר מעבר לים. לעתים קרובות עם מדינות שהיו ביחסים גרועים עם ארה"ב כמו איראן או סודן משתי סיבות. הראשונה מאחר והחברות בבעלות המדינה של סין היו חלשות מכדי להתחרות בשווקים מבוססים ומסיבות פוליטיות סין ראתה עצמה כאלטרנטיוה להגמוניה האמריקנית. אולם מאז הגדילה סין את השקעותיה וחיזקה את קשרי המסחר שלה עם מדינות רבות בכל יבשות, כולל כאלה שיש להם יחסים ארוכי שנים עם ארה"ב. אולם, למרות שהגיחה הראשונה של חברות סיניות בחו"ל היתה למדינות עם רמות גבוהות של סיכון פוליטי, המגמה בשנים האחרונות בבנקים וחברות סיניות היא לעבר מדינות עם פרופיל סיכון בינוני כמו צ'ילה, קולומביה, סלובקיה, קזחסטן, הפליפינים מלאזיה ואידונזיה. אחד הקריטריונים של הסינים הינו בסיס תשתית טובה: אם תשתית כזו אינה קיימת, הם עשויים להציע לבנות ולממן אחת כזו. כתוצאה מכך, היצוא לסין משחק כיום תפקיד מפתח בצמיחה הכלכלית של מגוון מדינות.

כלכלני דן אנד ברדסטריט בדקו אלו מדינות הן הנהנות העיקריות כיום מן הסחר עם סין. בנתוני רבעון 2 2010  אפשר למצוא את ארה"ב, יפן, קוריאה, טייוואן וגרמניה כיצואניות הגדולות של סחורות ורכיבים לתעשיית ההרכבה הסינית. ואילו אוסטרליה, ברזיל, תאילנד וערב הסעודית עומדות בראש ראש יצואניות חומרי גלם. כל המדינות מופיעות בעשרייה המובילה במונחים של נתח שוק עולמי בתחומן. תמהיל דומה של מדינות, בתוספת אנגולה והודו, היו בעשירייה הראשונה במונחי עליה משנה לשנה ביצוא שלהם לסין ב Q2 2010. עם זאת סבורים כלכלני D&B כי בחינת השפעת הביקושים הסיניים על הצמיחה הכלכלית של מדינות שונות היא משתנה מפתח בקביעת קצב צמיחתן בעשור הקרוב. אם ההערכה לפיה כלכלת סין תצמח במהלך העשור הקרוב בקצב של 7%-9% תתממש, עשויות המדינות בהן מהווים הביקושים הסיניים נדבך עיקרי לצמוח באופן מהיר ביחס לגודלן ולשאר הכלכלות בעולם, עם דגש על הכלכלות הקטנות בהן התרומה של הביקושים הסיניים היא גבוהה כגון אנגולה.

האם הבחקושים הסיניים מהווים מנוע צמיחה יציב ?

השוק הסיני נחשב לשוק מתפתח הפכפך. במהלך 15 השנים האחרונות רשם גרף הצמיחה הסיני תוצאות מגוונות יותר ממה שנהוג לחשוב. בתקופת המשבר של סוף 2008 תחילת 2009 ירד קצב הייצור הסיני ב-2%, שיעור ירידה שלא נרשם לה מאז המשבר הפיננסי באסיה 1998. היבט נוסף הוא הנסיון של סין להשפיע על מחירן של סחורות בעזרת מדיניות "מתנדנדנת". דוגמא טובה להשפעה של מדיניות זו הוא מחירן של עפרות הברזל (בעל השפעה ישירה על הכלכלה האוסטרלית). ניתן לראות איך בין ינואר לספטמבר 2009 עמד היקף היבוא של הברזל על מעל 60 מיליון טונות כתוצר ישיר של הקלות  הבנקים על מתן הלוואות אולם ברבעון 3 ו4 בשנת 2010 עם מדיניות הריסון של הבניה למגורים קטן היקף היבוא לשיעור לפחות מ50 מיליון טונות בחודש. מנגד ההשפעה של הביקוש הסיני היא גם איטואינטיבית. בשנים 2008-9 למרות הירידה בצריכת משקי הבית גם בסין המשיכו הסינים לייבא סחורות כדי להנות מהמחירים הנמוכים יחסית ולמלא את המאגרים. באמצע 2010 נראה כי הסוחרים הסינים בוחרים להקטין את המאגרים של חלק מחומרי הגלם למרות תחזיות הצמיחה היציבות יותר לעתיד. בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי מגמה זו משקפת הערכה כי הסוחרים הסינים סבורים שמחירי הסחורות יוסיפו לרדת בשל צריכה נמוכה במדינות הOECD אירופה וארה"ב.

התחזיות של כלכלני דן אנד ברדסטריט למטבע הסיני הן של  עלייה בת 3% מול הדולר עד לאמצע שנת 2011. התחזקות זו טוענים כלכלני המחלקה היא סימבולית בלבד כלשמעשה מנסה סין להימנע מהשפעות מכאיבות על היצואנים. יואן חזק עשוי להקטין את התחרותיות של היצואנים או לפגוע בשולי הרווח. היואן קובע על שיעור של 6.83 לדולר עד ליוני 2010 ובעקבות לחץ של ארה"ב ומדינות ה-G20 מאפשר כיום הממשל הסיני את ניוד היואן מול הדולר. עם זאת לא נרשמו תנודות חדות בשערו מאז.

השינוי המשמעותי ביותר אותו צופים כלכלני דן אנד ברדסטריט בטווח הארוך הוא התחזקות כושר המיקוח של העובדים הסינים.לדברי מנכ"ל דן אנד ברדסטריט "שכר העובדים הסינים יעלה על מנת למנוע שביתות, ושרשרת האספקה תיאלץ להתמודד עם טלטלות מסוג זה. מאידך מהווה עלייה במשכורות בסין מומנטים חיובי עבור יצואנים של מוצרי צריכה למדינה שייהנו מצריכה גדולה יותר של שמקי הבית בסין".

השארת תגובה