נגד הזרם: מלכה חדשה בסעודיה ושמה סין

סין זקוקה לאספקת נפט סדירה וסעודיה מחפשת בעלת ברית לאחר התקררות היחסים עם ארה"ב. כך זינק היקף הסחר בין שתי המדינות מ־2.7 מיליארד דולר בשנת 2000 לכמעט 42 מיליארד דולר ב־2008 כשסעודיה מספקת כיום כמחצית מיבוא הנפט הסיני

המוקד העולמי הכלכלי והפוליטי זז מזרחה, לאסיה. לאור זו מעניין לקרוא את הכתבה בכלכליסט על בתפתחות היסחים בין ערב הסעודית אחת מבעלות הברית הגדולות של ארה"ב במזרח התיכון ושל סין צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם:  מתוך כלכליסט (22.6.10)  

"בשנים האחרונות מתהדק הקשר הכלכלי – וכפועל יוצא גם הפוליטי – בין סין למדינות המפרץ העשירות. בעוד שהסינים מתמקדים בתחום הכלכלי, מבקשות מדינות המפרץ לכרות בריתות חדשות הכוללות מגוון רחב של אינטרסים, לאחר שהתאכזבו ממדיניות החוץ של ארצות הברית בעשור האחרון.

בבסיס מדיניות הפיתוח של סין עומדת השאיפה לאספקת אנרגיה יציבה. לכן היא נהפכה לבעלת ברית מועדפת עבור המדינות הערביות העשירות בנפט וגז. בחמש השנים האחרונות גדל שווי הסחר בין סין למדינות ערב פי שלושה, כך שב־2009 הוא הגיע לכ־107 מיליארד דולר. במקביל, חברות סיניות זכו במיזמי תשתית בהיקף של מיליארדי דולרים במדינות הערביות ובעיקר במדינות המפרץ.

הציר המשמעותי ביותר שהתפתח בעשור האחרון הוא זה שבין סין לסעודיה. על החשיבות שמייחסים בריאד לקשר עם סין אפשר ללמוד מהעובדה שעם עלייתו של המלך עבדאללה לכס השלטון ב־1999, הוא בחר לערוך את ביקורו הרשמי הראשון בבייג'ינג…."   למאמר המלא

השארת תגובה