בניית ארגון מדיני פאן אסיאתי

ג'ורג – יו, שר החוץ של סינגפור ביקר באוסטרליה, גרג שרידאן (Greg Sheridan) עורך חדשות החוץ של העיתון The Australian (19-20.6.2010 ( ערך עימו ראיון מקיף. למה אני מציין את כל הפרטים הללו? קודם כל כי העיתון הנ"ל ועורך חדשות החוץ הנ"ל הציגו תמונה מאוזנת בדיווחים מישראל על השייטת לעזה (שבה נכחו ונעצרו עיתונאים אוסטרליים) כמו גם על פרשת זיוף הדרכונים האוסטרליים – וזה כבר חיובי ושווה ציון, חוץ מזה יצא לי להפגש אישית עם ג'ורג – יו במספר הזדמנויות כמו גם לבלות כמה ימים במחיצתו כאשר ביקר בישראל בשנת 2003 (אז כמי שהיה השר לפיתוח כלכלי של סינגפור).

יו הוא אחד האנשים המוערכים ביותר באסיה ואני בהחלט מבין מדוע, כשהוא מדבר על הפוליטיקה באזור אני מקשיב ומקשיב היטב.
להלן כמה תובנות מהראיון (אותו אפשר לראות באופן מלא כאן):
Scales tip to a group embracing everyone from the U.S

באסיה כיום אין ארגון גג מדיני פאן אסיאתי, הארגון המדיני היחיד המקיף מספר משמעותי של מדינות הוא ASEAN– Association of South Asia Nations המקיף כ 10 מדינות וסינגפור נמנת עם ארבעת המדינות המייסדות שלו. לפוסט מקיף על הארגון נא ראו כאן. שאר הארגונים באזור האסיאתי הם ארגונים כלכליים (ולא מדיניים) כגון APEC (הארגון הפאן פאסיפי לשת"פ כלכלי), SAARC (אזור סחר חופשי של מדינות דרום אסיה). אוסטרליה מנסה להקים ארגון פאן אסיאתי בשם APC, ופיליפ יו הגיע לקנברה להגיד לקווין ראד (שעוד היה רוה"מ בזמן הביקור) שזה ארגון שלא יחזיק מיים. כולם מבינים שחייבים ליצור מסגרת דיאלוגית מדינית שתקיף את הכוחות העולים באסיה אבל לא נראה שהולכת להיות דומיננטיות אוסטרלית בתהליך הזה.

אז מה האפשרויות אליבא דה פיליפ יו?:

1. ASEAN + 3 (סין יפן וקוריאה) זהו למעשה חזית מזרח אסיאתית, למה יו לא אוהב זאת? בגלל המשקל העצום של אותם "3".
2. EAS + ארה"ב ורוסיה.
3. ASEAN +8 – כולל קוריאה, רוסיה, וארה"ב

מה מיוחד בתפיסתו של פיליפ יו, קודם כל החשיבות של קבוצה אסיאתית, ממש אסיאתית, מלוכסנת, צהובה קראו לזה איך שאתם רוצים, יוזמה אוסטרלית לארגון מדיני באסיה – עם כל הסימפטיה – לא מקובלת על מדינות אסיה. שנית החשיבות של הכללת ארה"ב בפורום אסיאתי, ושלישית של הכללת רוסיה כשחקן אסיאתי. מדינות אסיה רוצות את רוסיה במעגל שני לאחר הכלכלות החשובות של אסיה עצמה (סין, הודו, יפן, קוריאה).

השארת תגובה