משלחת טכנולוגיות מים ישראליות יוצאת לאוסטרליה לפגישות עם חברות הכרייה וההנדסה הגדולות בעולם

 

המשלחת תערוך פגישות בעיר פרת' בירת מדינת מערב אוסטרליה, שהיא גם בירת סקטור הכרייה האוסטרלי המרכז בתוכו את השחקנים הגדולים בעולם בתחום זה. האקלים במדינת מערב אוסטרליה כמו גם הדרישות המיוחדות של תעשיית המכרות מהווים הזדמנות עסקית ייחודית לתעשיית המים הישראלית

משלחת בת 14 חברות ישראליות בתחום טכנולוגיות מים וסביבה יוצאת לאוסטרליה בשבוע הקרוב (28.6 – 1.7) לפגישות עם חברות הכרייה וההנדסה הגדולות בעולם הנמצאות "בבירת הכרייה" האוסטרלית בעיר פרת' באזור מערב אוסטרליה.

מדינת מערב אוסטרליה נאבקת באקלים מדברי, מההשלכות הסביבתיות הרבות של סקטור הכרייה וכן בריחוק ופיזור גיאוגרפי המקשים על מציאת פתרונות יעילים לתחומים אלו. בין הפגישות שנקבעו יש לציין את הפגישה בענקית הכרייה 'ריו-טינטו' (חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם) וחברות הכרייה 'אלקוא' ו FMG בהשתתפות הסגל הבכיר של החברות בתחומי מים, סביבה ואנרגיה.

תחום הכרייה הוא צרכן גדול של טכנולוגיות מים וסביבה. נושא המים כגון טיפול בשפכים תעשייתיים (מים המכילים מתכות כבדות עקב הטיפול בעפרות המתכת), הרבצת אבק, קירור ציוד כרייה בתוך האדמה, הצפות של המכרה, צנרת שסתומים ומדי נוזלים, חיוני בתחום הכרייה. כמו כן לאור הריחוק של אתרי הכרייה יש דרישה לטכנולוגיות אנרגיה חליפית וטיפול מקומי במים. חפירה בקרקע בהיקפים גדולים פוגעת בסביבה, מטה אפיקי מים ויש דרישה ציבורית למציאת פתרונות להקטנת פגיעה זו. בהקשר הסביבתי יש לציין גם את שיתוף הקהילות האזרחיות המקומיות בפרויקטים שלעיתים משנים לבלי הכר את האזור שבו הם פועלים.

"לאור הדומיננטיות והצמיחה העצומה של סקטור הכרייה האוסטרלי המונע מהביקושים העצומים למחצבים ואנרגיה עקב תהליכי התיעוש והאורבניזציה של הכלכלות הצומחות של מדינות אסיה (ובעיקר סין והודו) היה לנו ברור כי חייבים לחפש את נקודות ההשקה האפשריות עבור החברות הישראליות בסיפור הענק הזה" – מספר גונן. "בישראל כמעט ואין מכרות. ישנו המכרה הפתוח ברמת הנגב לכריית פוספטים ומכרה 'תימנע' שאולי מספר סיפור היסטורי יפה של רצף כרייה בן שלושת אלפי שנה מימי שלומה המלך עד ימנו אבל לא יצר תעשייה מקומית בתחום הכרייה. חשבנו מה כן יש לישראל להציע בתחום הכרייה ולאור העניין מהצד האוסטרלי נראה כי מצאנו את התשובה – תעשיית טכנולוגיות מים".

המינהל לסחר חוץ באמצעות הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת בסדני, תוכנית המים הלאומית (NEWTech) ומכון היצוא הישראלי מפעילים מזה קרוב לשנה תוכנית לפתיחת דלתות עבור חברות טכנולוגיות מים וסביבה ישראליות בסקטור ייחודי זה. לצורך הפעלת התוכנית נשכר יועץ חיצוני כדי לסייע לחברות ישראליות בתחום המים והסביבה להחדיר את מוצריהן לסקטור המכרות האוסטרלי. היועץ, מר דניס גיבסון, לשעבר אחראי תחום המים בענקית הכרייה האוסטרלית ריו-טינטו ביקר בישראל במסגרת תערוכת המים הבין לאומי WATECH 2009 וראיין מעל 40 חברות ישראליות על מנת לאתר את החברות והטכנולוגיות בעלות הפוטנציאל הטכנולוגי לכניסה לתחום זה. אוסטרליה נחשבת למובילה עולמית בתחום טכנולוגיית כרייה והתעשיות הנלוות והצלחה של חברה ישראלית בתחום זה באוסטרליה תפתח עבורה אפשרויות רבות במדינות נוספות (בעיקר דרום אפריקה, דרום אמריקה, קנדה ורוסיה).

החברות הישראליות שישתתפו במשלחת הינן:

A.R.I – Flow Control Systems, Amiad, Baccara Geva, BallTech, Beth-El, BPT, C-Valve, EWA Technologies, IDE Technologies, Netafim, Nirosoft, Odis Filtering, Plasson

 

החברות האוסטרליות עימם תיפגש המשלחת:

עוד נציין  כי המשלחת מעוררת עניין רב בקהילה העסקית בעיר פרת' וכי בנוסף לפגישות האישיות עם נציגי חברות הכרייה נרשמו קרוב למאה איש לסמינר הישראלי שאורח הכבוד בו יהיה דר' גיקובס גרהם (Jecobs Graham) שר המים של מדינת מערב אוסטרליה.

ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת נמסר כי הסחר בין ישראל ואוסטרליה עמד בשנת 2009 על 606 מליון דולר . היצוא לאוסטרליה עמד בתקופה זו על כ 430 מליון דולר, ירידה של 38% לעומת 2008 וזאת עקב המשבר הפיננסי העולמי. היבוא מאוסטרליה עמד על כ 176 מליון דולר ירידה של כ 30% לעומת 2008.  מנתוני הסחר של הרבעון הראשון של 2010 עולה כי הסחר בין המדינות מתאושש ועולה שוב על מסלול של צמיחה, עם גידול של 41% בסך הסחר הרבעוני בהשוואה לנתוני הרבעון הראשון של 2009.  נתוני היצוא הרבעונים הראו גידול של 32% בהשוואה לאשתקד, ונתוני היבוא הרבעוניים הראו גידול  של 96% בהשוואה לאשתקד, גידול אשר רובו ככולו מיוחס ליבוא בעלי חיים.

השארת תגובה