הקרן הריבונית האוסטרלית – קרן "העתיד"

פוסט שני בנושא (לפוסט הראשון)

קרנות ריבוניות הן הדרך שבה הממשלות מתעלות את רווחי הפעילות שבידי הממשלה (חברות ממשלתיות) לפעילות השקעה לאומית ובין לאומית האמורה לתמוך ביעדים האסטרטגיים של המדינה.

במובן זה הקרן הריבונית האוסטרלית שונה במקצת ואינה מתאפיינת בהשקעות אגרסיביות כמו אחיותיה ממזרח ומרכז אסיה.

קרן העתיד האוסטרלית "Future Fund" הינה קרן פיננסית של ממשלת אוסטרליה. ההליכים הבירוקראטיים להקמת הקרן החלו בשנת 2004 כאשר הקרן הוקמה בפועל ופעילה החל משנת 2006.
תקציב הקרן מגיע מעודפי תקציב ממשלת אוסטרליה (במשך שנים היה לממשלת אוסטרליה תקציב עודף) וכן מתקבולי הפרטות חברות ממשלתיות (בעיקר חברת התקשורת טלסטרה). התקציב הגיע מהעודפים הכללים של משרד האוצר האוסטרלי ולא באופן ישיר מרווחי חברות ממשלתיות או תקבולים ממשלתיים אחרים (כגון כריה).
הקרן עומדת כיום על כ 60 מיליארד דולר אוסטרלי (1au$=0.92us$).
בנוסף Future Fund שזו הקרן העיקרית של ממשלת אוסטרליה הוקמו עוד שלוש קרנות קטנות יותר המנוהלות על ידי אותה פלטפורמה (אותה מועצת מנהלים ואותו גוף מינהלתי). שלושת הקרנות נקראות קרנות "בניית האומה"  (Nation Building Fund) והן כוללות קרנות לתחומי התשתיות בעלות מנדט מוגבל יותר וטווחי זמן קצרים יותר: הקרנות הינן :
·         קרן לתשתית חינוך גבוה
·         קרן לתשתיות אזרחיות
·         קרן לתשתיות בריאות הציבור
מטרת הקרן:
מטרת הקרן כפי שמוגדרת באופן רשמי הינה מטרה פיננסית בלבד והיא לספק תשואה של 4.5% על האינפלציה באוסטרליה (CPI+4.5%). מטרה פיננסית זו באה בין השאר להכין עתודות נזילות לכיסוי ההתחייבויות הפנסיוניות של ממשלת אוסטרליה החל משנת 2020. מעבר להכנת עתודות פנסיוניות רווחי הקרן יוצאו על פי החלטות הממשלה בעתיד כלומר הקרן אינה מיועדת לסקטור מסוים או למטרות אסטרטגיות מוגדרות. יש לציין כי שלושת הקרנות הקטנות יותר כן מיועדות לבניית האומה האוסטרלית בתחומים מוגדרים.

מבנה ארגוני

מועצת המנהלים של הקרן מונה 7 אנשים ומתכנסת פעם בחודש. בראש מועצת המנהלים יושב נציג מטעם הציבור (כיום היו"ר לשעבר של קומון-וולש בנק, הבנק הגדול באוסטרליה) וחברים בה בעיקר נציגי הממשלה.
מנדט מועצת המנהלים הינו לכוון את מדיניות ההשקעות של הקרן, לדון בהשקעות ספציפיות על פי העניין.
המינהלה הבירוקרטית של הקרן כוללת 45 איש שמרביתם באים מרקע של המגזר הפיננסי בשוק הפרטי. צורת הפעילות העיקרית היא מיקור חוץ כלומר לאחר שמועצת מהנהלים החליטה על תחומי השקעה ועל היקף ההשקעה יוצא מכרז לניהול על ידי הקרן לגופים חיצוניים המנהלים את ההשקעה בפועל.

מדיניות ואופן השקעה

מדינית ההשקעה נקבעת על ידי מועצת המנהלים של הקרן ומשתנה מעת לעת, אין הנחיה ממשלתית על תחומים, סקטורים או אזורים גיאוגרפיים בתוך המנדט הרשמי של הקרן

השארת תגובה