אסון טביעת האוניה 'דנבר' בחופי אוסטרליה (1857)

השרפות האחרונות באוסטרליה הוכרזו כאסון האזרחי הגדול ביותר בהיסטוריה של היבשת. אוסטרליה היא מדינה למודת אסונות, האקלים הקיצוני תנאי הים הקשים, הבידוד הגיאוגרפי הקשו את עורפם של המתיישבים הרואים עצמם כאחד העמים היותר קשוחים בעולמנו. אצל הירושלמים, כבוד גדול הוא להיות דור עשירי בעיר הקודש. ואילו אצל האוסטרלים כבוד הוא להיות צאצא לאסיר מורשע שהוגלה למושבת העונשין – ללמדך קשיחות מהי.

אחד האסונות הימיים הגדולים בהיסטוריה של אוסטרליה הינו אסון טביעתה מול חופי סדני של האוניה דנבר (Dunbar) בשנת 1857. דנבר הייתה אוניה תלת תרנית גדולה שנבנתה על פי הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לבניית אוניות בתקופתה, שידרתה גולפה ממיטב עצי האלון הבריטים וסיפונה מעצי טיק משובחים שהובאו מהודו. נפחה היה מעל 1,300 טון ועלות בנייתה מוערכת ב 30,000 לירות שטרלינג של אז. על סיפונה היו 123 אנשים שנחלקו בערך שווה בשווה בין צוות הספינה ונוסעים. מציידת בציוד המתקדם ביותר לניווט ומערך מפרשים ייחודי ויעיל הייתה הדנבר ספינה שנועדה לגדולות, ספינה שתוכננה לחצות אוקיאנוסים סוערים ולמשול בדרכי הימים של האימפריה הבריטית שבה לא שקעה השמש מעולם.

הדנבר הושקה בשנת 1853 וערכה מספר הפלגות על קו לונדון – סדני, מובילה צמר וחיטה מהיבשת החדשה ללונדון ומוצרים רבים לצרכי המתיישבים החדשים בדרכה חזרה לסדני. אוסטרליה הייתה הדבר החם הבא בשוק הנדל"ן של בריטניה. ניו סאוט וולש שנוסדה כמושבת עונשין, החלה למשוך אליה החל ממחצית המאה ה19 אלפי מהגרים בני חורין שרצו להקים את ביתם ולבנות את עתידם במושבה החדשה. באזור מדינת ויקטוריה התגלה בתחילת שנות 1850 זהב שהביא לקדחת זהב הדומה לזו שבמערב ארה"ב (בשיא הבהלה לזהב היה מחיר אדמה במרכז העיר מלבורן פי 5 ממרכז בלונדון). על סיפונה של הדנבר היו יזמים רבים, מהגרים על משפחותיהם ואוסטרלים שחזרו מביקורי משפחה ועסקים במולדת הבריטית. קפטן הדנבר היה גרין (כלומר קפטן גרין עבורכם) גבר כבן ארבעים שבילה את רוב חייו על הים וכבר ראה סערה או שתים בימיו ואף ערך הפלגה אחת מלונדון לסדני על גבי הדנבר.

הדנבר הפליגה מנמל פלימוט שבבריטניה במחצית מאי ולאחר שלושה חודשי הפלגה ללא אירועים מיוחדים התקרבה בליל 20 באוגוסט 1857 לפתח מפרץ ג'קסון (הלו הוא פתחו של נמל סדני). העונות בחצי הכדור הדרומי הפוכות ולפיכך אוגוסט הינו שיא החורף באוסטרליה. רוחות עזות נשבו בפתח המפרץ נישאות ללא הפרעה מאנטרקטיקה, גלי ענק שהלכו וגבהו במהלך מסעם של אלפי קילומטרים במרחבי האוקיאנוס השקט התנפצו אל הצוקים בפתח המפרץ.

 
 

 

 

 

מי שמעוניין לצפות בפתח המפרץ בשעת סערה מוזמן להביט במצגת התמונות בלינק 

 בפתח מפרץ ג'קסון, על צוק נישא במרחק של מייל דרומית לשוניות ניצב המגדלור היחידי אז ביבשת אוסטרליה, מגדלור מקווארי (MacQuarei) המגדלור פעיל אף היום ולידו בנויה תחת תקשורת ופיילוט, בנוסף הוא משמש כאתר מועדף על זוגות לעריכת צילומי חתונה. הפרטים חשובים כאן, בלילה החשוך ובסערה סביר היה להמתין עד הבוקר לפני הכניסה לנמל, אולם כאשר ראה קפטן גרין את המגדלור הוא החליט להיכנס –  החלטה שגויה שישלם עליה בחייו ובחיי 121 נוסעים ואנשי צוות אחרים.

  

 
 

 

 

 

אולי היה זה מיקום המגדלור (מייל דרומית לשונית ולא על השונית עצמה) אולי אשליה אופטית של מבנה הצוקים על החוף הנראים מרחוק כפער שהוא הכניסה לנמל (המקום נקרא  Gap על שם האשליה הנראת כפתח בצוקים וכיום אתר תיירות פופולארי), כפי הנראה לעולם לא נדע. בכל מקרה גורלה של הדנבר נחרץ, קפטן גרין בחר בנתיב שהיה כשני מייל דרומית לפתח מפרץ ג'קסון והפליג במערך מפרשים כמעט מלא במהירות של כ 10 קשר ישירות על הצוקים החשוכים ועטופי ערפילי הגשם.

סביר כי הספינה התנפצה מיד, מ 123 האנשים על סיפונה שרד רק אחד, ג'מס גונסון, הוא טיפס בכוחות אחרונים נועץ את ציפורניו בסלע החול האופייני למזרח אוסטרליה עד שמצא גומחה בצוק כ 15 מטר מעל פני הים בה הסתתר עד הבוקר.

האסון לא התגלה אלה לאחר שעות רבות, אזור הכניסה למפרץ לא היה מיושב אז כפי שהוא מיושב היום, צריחות הפצועים, אם היו, נבלעו בשאגת הרוח. איש גם לא ציפה לספינה להגיע ביום זה או אחר. במסע בין שלושה חודשים בספינת מפרש סביב כיף התקווה הטובה, שבוע לכאן או לשם היו עניין שבשגרה. רק בבוקר כאשר יצאו האנשים לשגרת היום והחלו מגלים את החפצים הרבים והגופות שהים החל פולט, הבינו כי קרה אסון נוראי. משלחת החיפוש שהורכבה מדיגים מקומיים גלתה עד מהרה את אתר הטביעה ואף חילצה את אותו ג'מס גונסון מגומחת השחפים שבה מצא מקלט.

האסון הכה את העיר הצעירה סדני בתדהמה ובאבל, בישוב הקטן שבו כולם מכירים את כולם לא הייתה משפחה שלא נפגעה מהאירוע, תהלוכת האבל בלוויות ההמונים שנערכה לאחר כמה ימים ארכה מעל קילומטר.

כשבועיים לאחר האסון טבע כלי שיט נוסף בכניסה למפרץ, הפעם מצידה הצפוני של הכניסה ובאסון נספו 24 איש. מושל המושבה החליט על בנית מגדלור חדש נוסף על זה הקיים הרי הוא מגדלור הורנביי (האדום לבן) (Hornby) שגם הוא פעיל עד היום. 

 
 

 

 

חמישים שנה לאחר טביעת הדנבר, חולץ עוגן הספינה וזאת לאחר שבמשך עשרות שנים לא נמצא כלי השיט המנותץ עקב טעות באיתור אתר הטביעה. העוגן עומד כיום כאנדרטה על שפת הצוק קרוב לאתר הטביעה (סלע האריה) ובצפונה של שכונת היוקרה ווקלוז נמתח "רחוב דנבר" ובו "בית דנבר" כזיכרון לספינה ולנוסעיה (מפה)

 

 
 

 

 

 

 

 למידע נוסף (לחץ כאן).

      

 

2 תגובות

  1. תמונה: מגדלורים בסדני « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] לפוסט על אסון טביעת האוניה דנבר […]

  2. אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] במחצית הראשונה של המאה ה 19 ערכה הפלגה בספינת מפרש בין אנגליה והמושבה החדשה סדני שבאוסרטליה כחצי שנה כמעט. המסלול שיצא מנמל פורסמות באי הבריטי פנה דרומה לכיוון איי טרינידייט בדרום האוקיאנוס האטלנטי ואז דרום מזרחה עד כיף התקווה הטובה, אחד מהמקומות הסוערים והמסוכנים ביותר בעולם. משם עלה המשיך הנתיבן מזרחה באזור האוקיאנוס הקרח הדרומי ואזור חופי אנטרטיקה עד לדרום היבשת האוסטרלית באזור מדינת ויקטוריה של ימנו. אולם עובדת הופעתם של חופי דרום אוסטרליה סחופי המשברים על קו האופק לאחר מעל חמישה חודשים בים עדיין לא סימנה את סיום המסלול, הנתיב לסדני עבר ב'מיצרי בס', אותם מיצרים מסוכנים ובוגדניים שבין היבשת האוסטרלית לאי טסמניה (ולאי הקטן ממנו האי קינג) ואז צפונה לאורך היבשת עד נמל ג'קסון הלו הוא סדני. ספינה אחת (שנקראה דנבר)  אף טבעה בכניסה למפרץ סדני (לפוסט הסיפור המלא על הפלגתה האחרונה של הדנבר). […]

השארת תגובה