רכישות נכסים מרכזיים במשק על ידי זרים, האם זו סכנה אסטרטגית?

אני חייב לתאר ויכוח ציבורי ער המתנהל בימים אלו באוסטרליה על מכירת חלק מחברת הכרייה האוסטרלית  העצומה Rio-Tinto  (המטה הבין לאומי של החברה בלונדון ופעילותה באוסטרליה) לחברת כרייה סינית.  חברת Rio-Tinto הינה קונגלמרט הכרייה השני בגודלו בעולם (אחרי BHP שגם היא חברה אוסטרלית). הסינים בתאוותם הבלתי ניתנת להשבעה לברזל המשמש כחומר הגלם העיקרי בצמיחה העצומה של התשתיות והבניה בסין רוצים לשריין לעצמם עתודות ברזל והחלו במסע רכישות אגרסיבי של חברות כריה בכל העולם ובין השאר אוסטרליות  (אך גם באפריקה ודרום אמריקה). הרכישות הסיניות נתקלו בהתנגדות ציבורית עזה באוסטרליה בדבר "מכירת נכסים אסטרטגיים למשקיעים זרים" יתכן שהזמירות היו אחרות עם היה מדובר במשקיעים מערביים אבל העובדה כי מדובר בחברות סיניות הוציאה מהפוליטיקאים הלאומנים האוסטרליים את המיטב.

הסיפור דומה להכשלת רכישת הטרמינל הימי בחוף המערבי של ארה"ב על ידי קבוצה ממדינות המפרץ הפרסי (הקרן הריבונית של אבו-דאבי) ואף לסיפור צדדי בהפרטת בזק אצלנו לפני 4 שנים. בהליך הפרטת חברת בזק בשנת 2005, שהייתה ההפרטה הגדולה ביותר בתולדות המדינה ונחשבת היום (לאחר 4 שנים) כהפרטה מוצלחת למדי. עלתה התנגדות שירות הביטחון הכללי לרכישת החברה על ידי גורם זר (למיטב זכרוני שהיה קשור באופן כל שהוא לצרפת) וזאת משיקולים אסטרטגיים.

האומנם מכירת נכסים המוגדרים על ידי המדינה 'כנכסים אסטרטגיים' לזרים מהווה סכנה? לדעתי באופן כללי כן. נכון שהמדינה תמיד יכולה להתערב בפעילות חברה בשטחה אולם עדיף לא להכנס לצרה למרות שיש דרכים לצאת ממנה.

במכירת חברת צים המדינה השאירה בידיה 'מנית זהב' המאפשרת קביעת יעדי האוניות במקרה של מלחמה וזאת על מנת למנוע מצב שבו המדינה מנותקת וללא מקורות למוצרים חיוניים (ישראל מיבאת את מרבית צריכת החיטה, כל צריכת הנפט וכו'). נראה תסריט בלתי מציאותי? ממש לא, במלחמת לבנון השניה לא פקדו אוניות זרות את נמל חיפה שהיה תחת מטחי טילי החזבללה והתנועה הימית הועברה לנמל אשדוד. המדינה לא הפעילה את 'מנית הזהב' שלה אולם (חס ושלום) פיגוע באזור נמל אשדוד (כפי שכבר היה בעבר) היה מביא אותנו למצב הזה, כלומר תסריטי הקיצון לעיתים מתממשים.

כלכלת האומה האוסטרלית בנוייה על סחורות בסיס (מחצבים וחקלאות) וללא ספק סקטורים אלו יכולים להחשב כאסטרטגיים. אם זאת במהותם סחרות אלו קשורות 'לאדמה' ולא ניתן להוציא אותן משם (כגון אוניה או ידע) כך שיקרה מה שיקרה הם נשארים בריבונות אוסטרלית.

מכאן כי הויכוח הוא בעיקרו בין שתי תפיסות עולם, כלכלת השוק החופשי או כלכלה פוליטית- מענין יהיה לעקוב אחר המגמות בנושא זה.

השארת תגובה